HUOM! - Tämä ei ole omakirjoitukseni, vaan Eija Koivun 30.11.2023 Kangasalan Sanomissa kirjoittama haastatteluni esikoiskirjastani; Kuka Kouluttaa ketä?
Kuka
kouluttaa ja ketä? Särkänniemen delfiinien kouluttajanakin tunnettu Kai
Mattsson tiivisti vuosien varrella omaksumansa kirjaksi, jonka hän sanoo olevan
syväsukellus eläinten hyvinvointiin vaikuttaviin asioihin
Eija Koivu
30.11.2023
Seepra ei pääse raidoistaan eikä
eläinkouluttaja Kai Mattsson pullokuonodelfiineistä, joiden
kanssa hän työskenteli Särkänniemen delfinaariossa
sen toiminnan lopettamiseen asti.
– Olen kiitollinen pitkästä yhteistyöstä
delfiinien parissa. Iso, antoisa ja etuoikeutettu luku
elämässäni on päättynyt. Sain tutustua eläinten käyttäytymistä
muokkaaviin voimiin varsin huikealla tavalla, upeiden
eläinten opastuksella.
Mattsson pitää onnenaan sitä, että
merinisäkkäiden parissa työskentely on mahdollistanut kansainvälisen yhteistyön
paitsi kollegoiden, myös erittäin kokeneiden ja nimekkäiden eläinkouluttajien
kanssa.
Perin ainutlaatuisen työuran tehnyt
Mattsson on kysytty kouluttaja ja luennoitsija sekä Suomessa että maamme
rajojen ulkopuolella. Euroopan eläintarhaliiton (Eaza) akatemian kouluttajiin
kuuluva Mattsson palasi hiljakkoin Serbiasta, jossa hän jakoi eläinten
hyvinvointiin ja koulutukseen liittyviä oppejaan sikäläisen eläintarhan
henkilöstölle.
– Kalat ovat ensimmäisiä eläimiä, joita
olen tietoisesti kouluttanut. Särkänniemen akvaariolla opetin muun
muassa ampujakaloja käyttämään niiden luontaista saalistustapaa
paremmin, ja kotiakvaariossa taas Elviira-taistelukalani oppi syömään
kämmenelläni.
Yksilöiden välistä
vuorovaikutusta
Vuonna 2004 perustettu
Meritime Consulting on Mattsonin oma yritys, jonka kautta hän
kertoo laajentaneensa kokemuspohjaansa kotieläinten, hyötyeläinten ja
eläintarhaeläinten käyttäytymisen muokkaamisen ja hyvinvoinnin edistämisen
saralle.
– Kärjistetysti väitän, että eläimet
delfiineistä koiriin ja eksoottisista eläimistä kaloihin käyttäytyvät samalla
tavalla. Koen taitojeni jalkauttamisen uusien lajien koulutukseen ja
käyttäytymisen kiintoisana.
Mattsson korostaa, ettei eläinten
koulutukseen liity mitään yliluonnollista tai -inhimillistä. Kyse on
kahden yksilön välisestä vuorovaikutuksesta, jossa pätevät tieteellisesti
todistetuttujen käyttäytymisteorioiden lainalaisuudet.
– Kaikki eläimen seurassa vietetty
aika on koulutustilannetta – eivät vain ne hetket, jolloin
tietoisesti koulutamme.
Esimerkiksi lemmikkieläintä kannattaisi kehua ja
palkita silloinkin, kun omasta tahdostaan lepäilee rauhassa
lähelläsi.
Samaa viestii Mattssonin esikoisteoksen
nimi: Kuka kouluttaa ketä? Alaotsikkonsa mukaisesti teos
sisältää eläinten oppimisen teoriaa ja käytäntöä sekä tarjoaa lukijoille
opastusta johdonmukaiseen ja positiiviseen tapaan eläimen käyttäytymisen
muokkaamiseksi.
Omia oivalluksia ja lainattuja
ajatuksia
Mattsson luonnehtii kirjaansa
syväsukellukseksi eläinten hyvinvointiin vaikuttaviin asioihin. Teoksen
sivuilla hänen omat oivalluksensa kytkeytyvät vuosien varrella luennoilla
ja muissa yhteyksissä muistiin merkittyihin laina-ajatuksiin sekä eläinkoulutuspsykologian
ja käyttäytymistieteen tutkimustietoon.
– Lemmikkiinkin kannattaa suhtautua
välillä tieteentekijän asenteella, jolloin on mahdollista löytää eläimelle
ja itselle paras tapa saavuttaa haluttu tavoite ympäröivistä ärsykkeistä
huolimatta. Kannatan tutkimustiedon hyödyntämistä. Arvailu on turhaa, sillä se
menee todennäköisesti pieleen.
Kai Mattsson on kirjassaan pyrkinyt
kertomaan eläinten kouluttamisesta tavalla, jolla asiasta ei ole aiemmin
kirjoitettu. Kuva: Kai Mattssonin albumi
KIRJATILAUKSET: QR-koodilla tai täältä https://www.meritime.net/contact
28,50€ + postitus & käsittelykulut
Mattssonin mukaan keskeisiä tekijöitä
eläinten kouluttamisessa ovat myönteinen asenne, luottamus,
johdonmukaisuus kärsivällisyys sekä eläintä tekemiseen kannustava,
oikea-aikainen palkitseminen. Kouluttajalla tulee tietenkin olla myös selkeä
päämäärä, millaista käytöstä hän haluaa eläimeltä.
Vankan
pohjan luottamukselle voi luoda perehtymällä eläimen rodullisiin ja
lajityypillisiin ominaisuuksiin ennen kuin saa sen hoidon
vastuulleen.
– Edistyminen
edellyttää meiltä kykyä lukea eläimen käyttäytymistä ja pieniä
vivahteita, joita se käyttäytymisellään viestittää. Samalla opimme itsestämme
ja käyttäytymisestämme eläimen seurassa. Suhde vahvistuu, kun kumpikin hyötyy
yhteisestä työskentelystä.
Toisinaan on hyvä eläytyä eläimen osaan.
Sitä kautta saattaa löytyä uusia tapoja saada esiin haluttua
käytöstä.
– On erittäin tärkeää, että kaikki
eläimen kanssa työskentelevät toimivat keskenään samalla tavalla.
Ristiriitaisesta toiminnasta voi seurata ongelmia, joiden ratkaiseminen ottaa
aikansa ja hidastaa tavoitteiden saavuttamista.
Tavoitteena selkeys
Mattsson sanoo pyrkineensä kirjoittamaan
selkeän ja johdonmukaisen kirjan, joka sopii luettavaksi niin ensimmäisen
lemmikin hankintaa harkitsevalle kuin eläinten parissa jo pidempään
työskennelleillekin.
Kuka kouluttaa ketä? jakautuu kolmeen
osaan, joista ensimmäinen sisältää eläintenkoulutuksen perusasioita
ytimekkäässä muodossa. Toisessa osa pureudutaan välineelliseen
ehdollistamisesta yksityiskohtaisemmin ja laajemmin esimerkkien ja
vertausten avulla.
Ehkä hieman yllättäenkin Mattsson on
poiminut esimerkkejä ihmislasten kanssa toimimisesta.
– Yksinkertaisesta
peruskäyttäytymisestämme löytyy paljon yhtenevyyksiä eläinten
käyttäytymismallien kanssa. Meidän tulisi olla mahdollistajia sekä eläimillemme
että lapsillemme.
Myönteisyyden voima
Voimakeinojen välttäminen kaikessa
kanssakäymisessä on aina ollut Mattssonin tapa toimia.
– Eläinten koulutuksessa se on
osoittautunut ehdottomasti eduksi. Se on myös hyvin tukenut nykyisin
vallitsevaa positiiviseen kokemukseen ja vahvistamiseen perustuvaa
koulutusmetodia.
Kirjan kolmas osa
koostuu englannin- ja suomenkielisestä termisanastosta.
– Halusin raivata
termiviidakkoa yhtenäisemmäksi. Osan termeistä olen itse kääntänyt
englannista suomeksi, koska niille ei ollut vakiintunutta, käyttökelpoista
vastinetta aikaisemmin. Kansainvälisten tehtävieni vuoksi käytän itse usein
englanninkielistä termistöä.
Tällä hetkellä Mattsonien kodissa
Liuksialassa asustaa kaksi naurukyyhkyä, kolme riikinkukkokyyhkyä, kaksi
marsua, yksi kissa, akvaariollinen kaloja ja kani. Ne ovat Kai Mattssonille
työkavereita, joiden kanssa hän on vieraillut muun muassa päiväkodeissa,
kouluissa ja ikäihmisten parissa kertomassa eläin edellä toimimisesta.
Vaikka liki 250-sivuinen
kirja tarjoaa paljon asiaa, Mattsson harkitsee jatkavansa
tietokirjailijan uraansa.
– Olen erittäin kiinnostunut eläinten
osallistavasta terveydenhuollosta. Sillä tarkoitetaan eläinten terveydentilan
ylläpitämistä ja seuraamista vuorovaikutteisen, eläintä
mahdollisimman vähän stressaavan kanssakäymisen kautta.
Eläintarhamaailmasta lähtöisin olevasta
menetelmästä on hyötyä myös lemmikki- ja hyötyeläimille. Eläimet voidaan
kouluttamisen ja osallistamisen kautta saada tottumaan tutkimus- ja
hoitotoimiin niin, ettei rauhoittavaa lääkitystä tarvita.
– Valasta tai tiikeriä on vaikea napata
kainaloon ja alkaa hoitaa sen enempää kyselemättä. Jos joudutaan
käyttämään lääkeaineita, ne saattavat esimerkiksi
muuntaa verikoetuloksia.
Kai Mattsson: Kuka kouluttaa ketä?
Eläinten oppimisen teoriaa ja käytäntöä. Momentum-kirjat, 2023
·
AIHEET
·
DELFIINI
·
EAZA
No comments:
Post a Comment